جمعه , اردیبهشت 14 1403

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس

 

مقدمه

آیا شما با تعریف عزت نفس آشنایی دارید؟ عزت نفس یکی از مهم ترین حس های موجود درون بدن به حساب می آید که با حس هایی همچون عشق، ناراحتی، آرامش و غیره در یک راستا قرار می گیرد. فردی که عزت نفس بالایی دارد، همیشه حال خوبی داشته و برای خود و فعالیت هایی که انجام می دهد ارزش زیادی قائل است. جالب است بدانید که وجود عزت نفس در زندگی انسان، می تواند بر روی فعالیت های افراد تاثیرات زیادی را به همراه داشته باشد. به همین علت هم این حس مهم و جالب در دنیای روان شناسی از ارزش زیادی برخوردار است. البته که همیشه همه افراد عزت نفس بالایی ندارند. در این شرایط، افراد باید به دنبال استفاده از روش های موجود برای افزایش عزت نفس باشند. امروز ما قصد داریم تا در همین مورد با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

عزت نفس چیست؟

اگر بخواهیم عزت نفس را دقیق تر معرفی کنیم، باید بگوییم عزت نفس یا حرمت نفس یک اصطلاح مهم در دنیای روان شناسی است که می تواند بازتاب ارزش یک فرد برای خودش باشد. این اصلاح به باور و اعتقادی اشاره می کند که فرد در مورد خودش دارد. هرچه فرد اعتقاد بیشتری به خود داشته باشد، می تواند فعالیت های بزرگتر و بهتری را به اتمام برساند. جالب است بدانید که این حس در بدن انسان می تواند به مرور زمان کم و زیاد شود. عوامل مختلفی را می تواند برای بررسی این حس در انسان به کار گرفت.

مثلا، فردی که عزت نفس زیادی دارد، معتقد است که با ارزش بوده و مقدس است. این تقدس باعث می شود تا فرد به هر کاری دست نزند و برای خود و محیطی که در آن قرار گرفته است، ارزش قائل شود. همچین فردی دوست ندارد خود را قربانی اعتقاد های دیگر افراد بکند. پدر و مادر و محیطی که کودک در آن رشد پیدا می کند، اولین عاملی است که می تواند بر روی این حس تاثیر گذار باشد.

 

عزت نفس 2-min
عزت نفس 2-min

 

هرچه کودک در محیط بهتر و پر احساس تری رشد پیدا کند، فعالیت های خود را بهتر انجام داده و حس بهتری نسبت به خود و محیط زندگی خود دارد. البته، شما باید به این مسئله هم توجه داشته باشید که گاهی اوقات افراد فقط به علت قرار گیری در شرایط نا مطلوب در دوران کودکی یا پس از دوران کودکی، حس بی ارزشی کرده و می توانند به کار های عجیب دست بزنند. در این شرایط افراد می توانند با مراجعه به یک روان شناس خوب و حرفه ای، ساختار ذهنی خود را درست کنند. البته که لازمه این کار، درک با ارزش بودن خود است.

رابطه احساس با ارزش بودن با رفتار انسان

جالب است بدانید که احساس با ارزش بودن (عزت نفس) به صورت مستقیم بر روی رفتار یک انسان تاثیر گذار است. تصوری که افراد از خود دارند، باعث می شود تا در موقعیت های مختلف با روش های مختلفی واکنش نشان دهند. هرچه فرد تصور بهتری، بزرگتر و قوی تری از خود داشته باشد، در شرایط نا مطلوب بهتر خونسردی خود را حفظ کرده و خیلی بهتر می تواند شرایط را تحت کنترل قرار دهد.

به عنوان مثال، به رفتار رهبران جهان، مدیران سازمان های مختلف و رئیس جمهور کشور های مختلف نگاهی بیندازید. سپس آن را با رفتاری که مردم عادی یک جامعه فقیر و سرخورده دارند مقایسه کنید. متوجه می شوید که عزت نفس چگونه بر روی رفتار انسان، حواس مردم و نحوه عملکرد مردم تاثیر گذار است. هرچه فرد حس بهتری نسبت به خود داشته باشد، در موقعیت های مختلف خیلی بهتر عمل میکند.

 

عزت نفس 3-min
عزت نفس 3-min

 

افرادی که حرمت نفس کوچکی دارند و خیلی به آنها اهمیت داده نمی شود، می توانند احساس کوچکی، حقارت، کم بودن و بی ارزشی داشته باشند. این حس می تواند حتی به افسردگی افراد هم منجر شود. پس، حرمت نفس اهمیت زیادی داشته و عملکرد آن به صورت مستقیم زندگی افراد مختلف را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

هرچه یک فرد بتواند عزت نفس خود را ارتقا دهد، زندگی بهتری داشته و می تواند فعالیت های متنوع را خیلی بهتر به اتمام برساند. بهتر است که والدین از همان ابتدای کوچکی به بچه های خود یاد بدهند که آنها با ارزش بوده و نباید احساس حقارت در شرایط مختلف داشته باشند. اینگونه، کودکان حرمت نفس زیادی داشته و می توانند برای جامعه به فرد مفیدی تبدیل شوند.

راه های افزایش عزت نفس

برای اینکه بتوانیم به خوبی راه های موجود در جهت افزایش عزت نفس را با هم بررسی کنیم، در ابتدا باید دلایل کم بودن حرمت نفس را بدانیم. این دلایل می تواند ریشه در هر مرحله ای از زندگی فرد داشته باشند. گاهی اوقات حس بی ارزش بودن مربوط به کودکی فرد است. گاهی اوقات این حس مربوط به دوره نوجوانی و گاهی اوقات هم این حس در بزرگسالی فرد ایجاد می شود. افرادی که با این حس دست و پنجه نرم می کنند، می توانند با یک روان شناس حرفه ای و مجرب صحبت کنند تا اطلاعات بیشتری را در زمینه چرایی مشکل خود دریافت نمایند.

جدا از پیدا کردن ریشه مشکلات، یک سری راه های کلی وجود دارد که به شما کمک می کند تا خیلی بهتر و سریع تری فرایند های مربوط به افزایش عزت نفس را به اتمام برسانید. در لیست زیر، شما می توانید چند مورد از این فعالیت های به شدت مهم را مشاهده کنید.

• یک لیست کامل ایجاد کنید و درون آن 10 مورد از نقاط قوت خود را یاد داشت کنید.

• بهتر است که نیم ساعت وقتتان را برای خودتان بگذارید و فعالیت هایی که آنها را دوست دارید را به اتمام برسانید.

• تجربه های جدید را در لیست برنامه های خود قرار دهید. کار هایی را امتحان کنید که تا کنون آنها را انجام نداده اید ولی در مورد آنها حس خوبی دارید.

• تحت هیچ شرایطی خودتان را با دوستان یا رقبایتان مقایسه نکنید. زندگی هر فرد مخصوص خودش است.

• برای افزایش حرمت نفس بهتر است که خودتان را همانطور که هستید دوست بدارید و برای خود ارزش قائل شوید.

• بهتر است که هیچوقت خودتان را مسخره کنید. حتی شوخی کردن در مورد این مسئله هم بر روی عزت نفس موثر است.

 

کتاب باشگاه پنج صبحی ها انگیزه ای برای بیدار شدن

مزایای استفاده از دست مخالف چیست و چه ارتباطی با باهوش تر شدن دارد؟

پر فروش ترین کتاب میشل اوباما، شدن (becoming)

کتاب درمانی به جای استفاده از فلوکسیتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *